T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
VAN / ERCİŞ - Zikri Sinoğlu Mesleki Eğitim Merkezi

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ

 

 

PSİKOLOJİ DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ

       "Rehberliğin amacını; bireyin, kendini gerçekleştirmesine yardım etmektir" şeklinde tanımlayabiliriz. Bundan yola çıkarak rehberliğin amacı ile ilgili şu maddeler sıralanabilir :

1.     Kendini tanıması,

2.     Çevrede kendisine açık olan fırsatları öğrenmesi,

3.     Gizil güçlerini geliştirmesi,

4.     Çevresine uyum sağlaması.

       Belirtilen bu amaçların ilk ikisi, bireyin çevresi ve kendisi hakkında doğru ve ayrıntılı bilgi edinmesi gereğini vurgulamaktadır. Kendini tanıması ile, beden ve zihin yetenekleri, hoşlandığı ve hoşlanmadığın faaliyetleri, psikolojik ihtiyaçlarını, hayattan neler beklediğini, tutum ve değerlerini tanıması kastedilmektedir. Kişinin kendini tanımasına yardımcı olmak rehberliğin birinci işlevidir.
Bireye toplumda açık gelişme olanakları ve uyması gereken kurallar hakkında bilgi verme rehberliğin diğer işlevidir.

 

REHBERLİK SERVİSİ ÇALIŞMALARI
      
      Öğrenci Tanıma çalışmaları

Öğrencilerin okula geldikleri andan itibaren yaş gelişim düzeyine göre tüm gelişim alanları dikkate alınarak yapılan gözlem, görüşme, test ve tekniklerden oluşan çalışmalardır. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi, önleyici ve gelişimsel rehberlik anlayışı doğrultusunda öğrencilerin bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerinin ve değişimlerinin takip edilmesi ve desteklenmesine yönelik çalışmalar sürdürür.

Öğrencileri tanımak amacıyla bireysel görüşmeler ve sınıf gözlemleri yapılmakta, öğretmen ve aileden bilgi alınmaktadır. Çeşitli test ve tekniklerle öğrenci tanıma çalışmaları desteklenmektedir.

 Bireysel Görüşmeler ve Veli Görüşmeleri

Öğrencilerin gelişimini izlemek amacıyla bireysel görüşmeler ve veli görüşmeleri yapılır. Öğrenciyi izleme amaçlı görüşmelerin dışında, sorun yaşandığı durumlarda ve ihtiyaç duyulduğunda velilerle destek görüşmeleri yapılır.

Öğrencileri daha yakından tanımak, ilgi ve yeteneklerini keşfetmek, bireysel özellikleri doğrultusunda gelişimlerini desteklemek amacıyla bireysel ve grup görüşmeleri eğitim öğretim dönemi boyunca sürdürülmektedir. Gönüllülük ve gizlilik ilkeleri doğrultusunda her öğrencinin PDR Servisinden yararlanması hedeflenmektedir.

Oryantasyon Çalışmaları

Okulumuza yeni katılan öğrencilere yönelik oryantasyon programları yürütülmektedir. Bu program kapsamında, öğrencilerin merak ettikleri sorular, sistem değişiklikleri ve okul tanıtımı yapılmaktadır. Bunun yanı sıra okula uyumda güçlük yaşayan öğrenciler bireysel olarak takip edilmektedir.

Akademik Destek Çalışmaları

Öğrencileri akademik alanda desteklemek amacıyla hedef belirleme, motivasyon, etkili ders çalışma, zaman yönetimi ve sınav kaygısıyla baş etme konularında bireysel görüşmeler ve grup çalışmaları yapılmaktadır.

Mesleki Rehberlik Çalışmaları

Öğrencilerin gelişim özellikleri ve ihtiyaçları doğrultusunda ilgi ve yeteneklerini tanıması, meslekler hakkında bilgi sahibi olması ve mesleklerle kişilik özelikleri arasındaki ilişkiyi fark edebilmesi amacıyla mesleki rehberlik çalışmaları yürütülmektedir.

Bireyselleştirilmiş Eğitim Çalışmaları

Öğrencinin bireysel farklılığına yönelik olarak sınıf içinde ve dersler ile ilgili uyarlamalar yapılmaktadır. Bireysel gereksinim doğrultusunda bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) çalışmaları destek oda çalışmaları olarak da desteklenmektedir.

Broşür ve Bültenler

Çalışılan konularla ilgili anne babaları, öğrencileri ve öğretmenleri bilgilendirmeye yönelik olarak hazırlanmaktadır.

 

 

 

 

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİKTE YANLIŞ ANLAYIŞLAR

Psikolojik danışma ve rehberlikte yaygın olan yanlış anlayışlardan önemli görülen bazılarını şu noktalarda toplamak mümkündür:

1.     Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı bireye tek yönlü ve doğrudan doğruya yapılan bir yardım değildir. Bu yardım ancak karşılıklı bir etkileşim sonucu gerçekleşebilir.

2.     Psikolojik danışma ve rehberliğin temelinde bireye acımak, onu kayırmak, her sıkıntıya düştüğünde bireye kanat germek gibi bir anlayış yoktur. Rehberlik anlayışında birey güçlü ve değerli bir varlıktır. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımının amacı bireyin sahip olduğu gücü kullanmasını ve daha da geliştirilmesini sağlamaktır.

3.     Psikolojik danışma ve rehberlik bireyin sadece duygusal yanı ile ilgilenmez. Bir bütün olarak bireyin tüm gelişimi ile ilgilenir.

4.     Psikolojik danışma ve rehberlikte kullanılan tüm yöntemler ve teknikler amaç değil araçtır. Bunlardan çıkan sonuçlar toplanarak sistematik bir biçimde sınıflandırılmalıdır. Bu nedenle uygulanan tekniklerden çıkan sonuçlar rehberlik servisine ulaştırılmalıdır.

5.     Psikolojik danışma ve rehberlik bu yardımı alan birey bakımından bir öğrenme konusu ya da ders değildir.

6.     Rehberlik bir disiplin görevi değildir, rehberlik yargılamaz, ceza vermez. Bu yardım ile öğrencinin davranışlarının değişebileceği ve böylece öğrencilerin çevresine daha sağlıklı ve dengeli bir uyum sağlayabilecekleri açısından rehberlik ile okul disiplini arasında dolaylı bir bağlantı kurulabilir.Ancak, disiplin anlayışı ile rehberlik anlayışının bağdaşmaması okullarda disiplin işlemlerinin gereksiz olduğu anlamında alınmalıdır.

7.     Psikolojik danışma ve rehberlik her türlü problemi hemen çözebilecek sihirli bir güce sahip değildir. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı alan bireyin bu yardımı almaya hazır ve istekli oluşu önemlidir. Birey değişmeye ve yeni yaşantılara açık olduğu sürece psikolojik danışma ve rehberliği artar. Öte yandan bireyin içinde bulunduğu ortam ve koşullarda yardımın etkililiğini etkiler. Okullarda tüm öğrenciler için sürdürülen psikolojik danışma ve rehberlik yardımının etkililiği, yine, okulun ortam ve olanakları ile yakından ilgilidir.

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 31.03.2021 - Güncelleme: 15.04.2024 10:21 - Görüntülenme: 300
  Beğen | 0  kişi beğendi